Stenvalvet i Almedalen 2018

 

Träffa oss i Almedalen!

Vi medverkar bland annat på seminarierna nedan, välkommen att träffa oss.


De mindre städernas betydelse för hållbarheten

Arrangör: Business Arena
Runt om i landet finns kommuner där behovet av bostäder, skolor, vård- och omsorgsboenden är stort. Är det tid för en gemensam kommunvision för hållbar tillväxt?
Om drygt 30 år beräknas 70 procent av jordens befolkning leva i storstäder, vilket leder till ökad betydelse av mindre städer. Här finns chans att slippa skyhöga bostadspriser och trafikproppar – och dessutom leva hållbart.
Medverkande:
Eva Kriegelstein, projektutvecklingschef, Stenvalvet
Oskar Pihl, moderator, affärschef samhällsbyggnad och fastighetsutveckling, Svefa
Karl-Allan Nordblom, ordförande byggnadsnämnden (MP), Region Gotland.

Flexibla äldreboenden

Arrangör: Business Arena

Hur byggs äldreboenden på små ytor när den täta staden planeras och markytorna blir mindre? Hur kan man kombinera olika verksamheter och bygga flexibelt?

Medverkande:
Eva Kriegelstein, projektutvecklingschef, Stenvalvet
Gabrielle Hemmerlind, moderator, Head of Leasing, Savills
Nils Styf, vd, Hemsö
Helena Beckman, arkitekt, Tengbom
Susanne Ekblom, vd, Vectura


Äldres boende – utmaningar och lösningar

Arrangör: Fastighets AB Stenvalvet

Hur ska ett effektivt äldreboende, dit både personal och vårdtagare söker sig, utformas? Hur stödjer man de boendes nedsättningar och hur bygger man en attraktiv arbetsplats samtidigt som det ska vara ekonomiskt och socialt hållbart? Vad vill de äldre? Ta del av nyckeln till framgång.

Vad är nyttan med det nya biståndsbedömda trygghetsboendet? Diskussion kring hur vi ska bygga och driva effektiva äldreboenden. Det är viktigt att förstå de boendes behov för ett värdigt och tillgängligt boende samtidigt som det ska vara en god arbetsplats för de som har boendet som sin arbetsplats. En lätt tillgänglig fastighet för de som besöker och de som arbetar där ställer krav på var byggnaden placeras på orten – hur når man dit? Kan man genom tidig dialog och samarbete hitta synergier passar som både fastighetsägare och verksamheterna?

Medverkande:
Eva Kriegelstein, projektutvecklingschef, Fastighets AB Stenvalvet
Christina Rogestam, sakkunning äldrefrågor
Sara Östmark, affärsutvecklingschef & vvd
Fastighets AB Stenvalvet, Ann-Sofie Wetterstrand, socialchef, Ersta diakoni

Läs mer

Fastighets AB Stenvalvet och Ersta diakoni samarbetar om vård- och omsorgsboendet Ersta Lydiahemmet

Fastighets AB Stenvalvet fortsätter att växa inom segmentet äldreomsorg, nu i Farsta Strand där ett nytt vård- och omsorgsboende skall uppföras. Fastighets AB Stenvalvet och Ersta diakoni har tecknat ett 15-årigt hyresavtal på fastigheten Gåsö 2.

Vård- och omsorgsboendet kommer att utföras som en tillbyggnad ovanpå Farsta Strands tunnelbanestation och en matvaruaffär.

De 4 000 kvm stora lokalerna kommer att vara fördelade på 54 lägenheter om ca 30 kvm, samt en hemtjänstlokal.

Vård- och omsorgsboendet kommer att utföras som en tillbyggnad ovanpå Farsta Strands tunnelbanestation och en matvaruaffär. Ersta äldreomsorg planerar att öppna verksamheten i slutet av 2019 och har döpt boendet till Ersta Lydiahemmet.

Tillbyggnaden kommer att utföras i trä, ett hållbart och vackert material. Ersta Lydiahemmet kommer att tillföra mer liv och rörelse till området. Längs ena långsidan kommer en uteplats att byggas och anpassas till befintlig natur.

– Det är ett stort förtroende att få ta hand om äldre människor som inte längre klarar sig själva. Vi vill ge dem ett riktigt hem. En plats där de har lust att leva och känner att de verkligen bor, säger Ann-Sofi Wetterstrand, socialchef för Ersta diakoni.

– Vi ser fram emot att starta produktionen av detta vård- och omsorgsboende som vi utvecklar från grunden. Vårt samarbete med Ersta diakoni inleddes tidigt i planeringsfasen med involvering och engagemang så att huset ska fungera så optimalt som möjligt, det känns oerhört spännande. Inflyttningen kommer att ske under sista kvartalet nästa år och vi ser fram emot att ha Ersta som hyresgäst i byggnaden, säger Tobias Kölborg, Regionchef på Stenvalvet.

Ersta Lydiahemmet är till för den som har ett biståndsbeslut från sin kommun och har en somatisk sjukdom eller en demenssjukdom. Ersta diakoni vill erbjuda Stockholm mer av idéburen omsorg, med förhoppningen att alla berörda ska uppleva hur långsiktighet och en stabil värdegrund bidrar till att deras liv blir mer innehållsrika.

Projektet ligger helt i linje med Stenvalvets affärsidé att långsiktigt äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter. Att bygga ovanpå en tunnelbanestation är en stor utmaning. Stora höjdskillnader inom fastigheten och en ambition att ta hand om platsen och bidra till livet kring Farsta Strandplan är några av de andra parametrarna som påverkat utformningen av tillbyggnaden, säger Eva Kriegelstein, Projektchef på Stenvalvet

Byggstart för vård- och omsorgsboendet blir i augusti 2018 och det beräknas stå klart i november 2019.

För mer information:

Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08-508 942 50, asa@stenvalvet.se

Anders Gustafsson, pressansvarig Ersta diakoni: 076-720 85 45, anders.gustafsson@erstadiakoni.se

Stenvalvet lanserar certifikatprogram

Marcus Nyström, Finansanalytiker på Stenvalvet

Stenvalvet har utökat sina finansieringskällor genom lansering av ett certifikatprogram på
SEK 2 000 miljoner. Programmet har upprättats tillsammans med emissionsinstituten SEB, Nordea och Handelsbanken där Handelsbanken även har varit arrangör av programmet. Den första emissionen ägde rum den 23 maj då certifikat för ett nominellt belopp om SEK 600 miljoner på löptiderna 3 och 4 månader emitterades.

– Certifikat är ett bra komplement till Stenvalvets finansieringskällor och en naturlig del av den fortsatta tillväxten med både fastighetsförvärv och nyproduktion i egen regi. För att hantera refinansieringsrisken i programmet arbetar vi även med säkerställda backupfaciliteter, säger Marcus Nyström – Finansanalytiker på Stenvalvet.

Fastighets AB Stenvalvet rekryterar Mario Pagliaro som ny CFO

Mario Pagliaro

Mario kommer att leda Stenvalvets Finans-och Ekonomienhet och kommer därmed att ingå i Stenvalvets ledningsgrupp. Mario har många års erfarenhet av ledande befattningar inom ekonomi och kommer närmast från Uppsalahem där han sedan 2008 har arbetat som CFO. Dessförinnan har Mario bland annat haft rollen som bolagsstrateg på Uppsala kommun.

Med sin bakgrund kommer Mario bl.a. att bidra till utvecklingen av Stenvalvets finansfunktion samt det aktiva arbetet i ledningsgruppen. Mario kommer tillsammans med Stenvalvets ledning driva företagets ledarskapsarbete och företagets fortsatta utveckling.

”Mario har en gedigen erfarenhet av ekonomistyrning och finansieringsfrågor samt en lång erfarenhet i ledande befattning. Mario kommer tillsammans med mig och den övriga ledningen aktivt delta i bolagets tillväxt. Vi ser fram emot att hälsa Mario välkommen till Stenvalvet i augusti,” säger Magnus Edlund, VD på Stenvalvet.

Stenvalvet skapar nya moderna kontorslokaler åt Fortifikationsverket i fastigheten K43 i Eskilstuna

Fastighets AB Stenvalvet har tecknat ett nytt 6-års avtal med Fortifikationsverket i fastigheten Vägbrytaren 1 i Eskilstuna. Fortifikationsverket kommer att hyra ca 3 000 kvadratmeter med plats för ca 170 medarbetare. I samråd med Fortifikationsverket har Stenvalvet tagit fram en ny modern kontorslösning med möjligheter till ett flexibelt arbetssätt anpassat efter verksamhetens behov.

K43 – Eskilstunas modernaste kontorskvarter

Som ett led i Stenvalvets långsiktiga förvaltning är vi stolta över att fortsatt kunna erbjuda Fortifikationsverket yteffektiva, ändamålsenliga och moderna lokaler i den fastighet de har haft sin verksamhet i sedan 1980.

Ombyggnationen påbörjas efter sommaren och Stenvalvets projektutvecklingschef Eva Kriegelstein kommer att driva projektet som beräknas ta ett år. Inflyttning i de nya lokalerna sker i juli 2019. Under ombyggnationen kommer Fortifikationsverket att evakueras till lokaler i fastigheten.

”Att utvecklas i nya moderna lokaler utan att behöva flytta ifrån den fastighet där vi trivs så bra är en perfekt lösning för oss. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Stenvalvet för en hållbar utformning av en trevlig arbetsmiljö för våra medarbetare i Eskilstuna”, säger Helena Andersson, chef för Verksamhetsstöd på Fortifikationsverket.

Stenvalvets regionchef Tobias Kölborg önskar Fortifikationsverket välkomna till ytterligare sex år i fastigheten. ”Vi är mycket glada över att ha tecknat ett nytt avtal med Fortifikationsverket och ser fram emot att vi gemensamt tillskapar en modern och långsiktig kontorslösning åt dem i K43 – Eskilstunas modernaste kontorskvarter” säger han.

Fastighets AB Stenvalvet förstärker projektutvecklingsenheten

Fastighets AB Stenvalvet satsar ytterligare på projektutveckling i egen regi. Som ett led i detta anställs Gabrielle Linnsén som projektutvecklare. 

Gabrielle Linnsén

Gabrielle har en lång och bred erfarenhet från fastighetsbranschen och har arbetat med projekt i alla skeden. Hon har utvecklat både bostäder, äldreboenden och förskolor och jobbat med om- och nyproduktion. Förstärkningen av enheten och Gabrielles kunskap inom samhällsfastigheter kommer att bidra till att Stenvalvet kan utöka arbetet med att aktivt utveckla det egna fastighetsbeståndet och förvärva nya markanvisningar.

”Med Gabrielles kompetens och engagemang blir hon ett värdefullt tillskott i vår projektutvecklingsenhet. Vi ser fram emot att hälsa Gabrielle välkommen till Stenvalvet i april,” säger Eva Kriegelstein, Projektutvecklingschef på Stenvalvet.

Gabrielle kommer närmast från Genova Property Group där hon sedan 2017 arbetat som projektchef.

Stenvalvet anställer två fastighetsförvaltare i Småland och utser en biträdande förvaltningschef

Fastighets AB Stenvalvet växer. Under år 2017 tillträddes fastigheter till ett värde av 1 miljard kronor och under fjärde kvartalet 2017 förvärvades fastigheter för ytterligare ca 1 miljard kronor som tillträds under första kvartalet 2018. För att möta det ökade förvaltningsbehovet i Region Mitt till följd av tillväxten och samtidigt stärka den lokala närvaron anställs nu ytterligare två förvaltare, en i Kalmar och en i Jönköping.

Hans Drevsson blir förvaltare på det nya kontoret i Jönköping, med ansvar för de fastigheter Stenvalvet äger i Jönköping, Skövde, Mariestad, Vänersborg, Trollhättan och Uddevalla. Han kommer närmast från Nivika Fastigheter i Jönköping där han arbetat som teknisk förvaltare. Dessförinnan har Hans bland annat arbetat som entreprenadchef, projektledare och förvaltare på Norrporten.

Pierre Trast blir förvaltare på Kalmarkontoret och kommer att ansvara för fastigheterna i Kalmar, Växjö och Västervik. Han har en gedigen installationsteknisk kunskap och har haft ledande roller på Skötselbolaget AB och Kylteknik i Kalmar AB. Han har även arbetat som fastighetsingenjör på Mörbylånga Bostads AB och kommer nu senast från en roll som teknisk säljare på Air-Site AB.

”Genom rekryteringen av Pierre Trast och Hans Drevsson samt etableringen av ett kontor i Jönköping ökas vår närvaro i Region Mitt och vi får en en utökad kapacitet att både ta hand om våra hyresgäster och arbeta med värdeskapande fastighetsutveckling. Pierres mångåriga erfarenhet av fastighetstekniska installationer bidrar till att i hög grad stärka regionens tekniska kompetens. Hans breda erfarenhet från förvaltning och vanan att arbeta med myndigheter som hyresgäster kommer väl till pass på det nya jobbet som förvaltare i Jönköping. Vi ser fram emot att hälsa Pierre och Hans välkomna till vår verksamhet, säger Peter Högberg som är regionchef Mitt på Stenvalvet.”

I samband med rekryteringarna av Perre och Hans tillträder regionchef Göran Sääf som biträdande förvaltningschef och han lämnar då sin roll som regionchef för västsverige och Dalarna.

”Göran kommer framöver att stötta alla förvaltningsregioner i stora förhandlingar och stora fastighetsutvecklingsprojekt med sin breda kompetens från över 30 års förvaltningserfarenhet. Tillsättandet av Göran i denna förvaltningsövergripande roll kommer att frigöra tid för mig att i ökad utsträckning hinna arbeta med strategiska frågor och tillväxt. Han är en stor tillgång för oss och jag är glad att han tagit på sig rollen, säger förvaltningschef Mattias Tegefjord”

För mer information: Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08-508 942 50, asa@stenvalvet.se

Hans Drevsson, förvaltare i Jönköping och Pierre Trast, förvaltare i Kalmar

 

Fastighets AB Stenvalvet har tecknat nytt hyresavtal med Norrtälje Kommun avseende fastigheten Älmsta 8:2 i Norrtälje 

Stenvalvet har tecknat ett nytt 10-årigt hyresavtal med Norrtälje Kommun i fastigheten Älmsta 8:2 i Älmsta. Hyresavtalet omfattar ca 4 800 kvm och inrymmer Elmstagårdens äldreboende samt Granbacka demensboende med totalt 57 lägenheter. 

Stenvalvets regionchef Tobias Kölborg säger i en kommentar; ”Vi har ett gott samarbete med Norrtälje Kommun och har dem som hyresgäst i flera av våra fastigheter i Norrtälje kommun. Att vi har kommit fram till en bra lösning tillsammans med dem som gör att Elmstagården och Granbacka även fortsättningsvis kommer att utföra sin viktiga samhällsservice i vår fastighet känns mycket glädjande. Vi önskar dem välkomna till ytterligare tio år i fastigheten.”

För mer information: Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08-508 942 50, asa@stenvalvet.se

Älmsta 8:2 i Älmsta

Fastighets AB Stenvalvet förstärker förvaltningsorganisationen

Fastighets AB Stenvalvet har under flera år ökat sitt fastighetsbestånd till att idag omfatta ett portföljvärde på ca 10 miljarder. Enbart under 2017 gjordes förvärv till ett värde om ca 1 miljard. För att även framöver vara en långsiktig, omsorgsfull och lyhörd organisation har vi förstärkt förvaltningsverksamheten genom att rekrytera Erica Ullberg som Förvaltare till region Mälardalen.

Erica Ullberg

Regionen förvaltar Stenvalvets stora fastighetsbestånd i hela Mälardalen samt i Umeå. Behovet av att utöka förvaltningen med en person till kommer förutom från förvärvade fastigheter från att ett flertal större projekt i regionen befinner sig i uppstartsskedet .

Erica kommer närmast från Fastighetsägarna i Stockholm där hon sedan 2009 arbetat som Kommersiell förvaltare. Dessförinnan har hon bland annat jobbat på Brostaden och på Rodamco. Med sin mångåriga och breda erfarenhet inom fastighetsbranschen från förvaltning av fastigheter inom så väl handel och kontor som industri blir Erica ett bra tillskott till organisationen.

Erica kommer att förvalta fastigheterna på Gotland, Västerås och i södra Stockholm.

”Genom rekryteringen av Erica kommer region Mälardalen att ha kapacitet att förvalta regionens ökande antal fastigheter på ett tillfredsställande sätt. Vi ser fram emot att hälsa Erica välkommen till Stenvalvet i mars,” säger Tobias Kölborg Regionchef Mälardalen på Stenvalvet.

För mer information: Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08-508 942 50, asa@stenvalvet.se

Stenvalvet bygger storkontor åt Skatteverket i Falun

 

Fastighets AB Stenvalvet har tecknat ett nytt 6-års avtal med Skatteverket i fastigheten Kardmakaren 20 i Falun. På en yta av 3 200 kvadratmeter ska ett nytt modernt storkontor skapas för ca 200 arbetsplatser. Skatteverket, som redan idag är Stenvalvets hyresgäst i fastigheten, kommer därmed att sitta på hela våningsplan 3. 

Anpassningen av lokalerna planeras starta under våren 2018 och beräknad inflytt är i december.

Stenvalvet har själva ett regionkontor i Falun i fastigheten och förvaltare Bo Kindström kommer att arbeta nära Skatteverket genom hela anpassningen av deras nya lokaler.

Stenvalvets regionchef Göran Sääf önskar Skatteverket välkomna till ytterligare sex år i fastigheten. ”Vi har ett mycket gott samarbete med Skatteverket och har dem som hyresgäster på flera håll i landet. Det gläder mig att vi nu gemensamt skall tillskapa en ny, modern och långsiktig kontorslösning i Falun som är anpassad efter Skatteverkets behov” säger han.

För frågor eller ytterligare information kontakta:

Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08 – 508 942 50, asa@stenvalvet.se

Fastigheten Kardmakaren 20 i Falun