Magnus Edlund lämnar Stenvalvet


Efter snart 10 år som vd på Fastighets AB Stenvalvet har Magnus Edlund informerat styrelsen om att han lämnar sitt uppdrag.

Magnus Edlund har varit vd på Fastighets AB Stenvalvet sedan april 2010 då bolaget grundades. Under sin tid i bolaget har en portfölj med samhällsfastigheter om ca 12 miljarder kronor byggts upp. Det är också under hans ledning som arbetet med uppbyggnaden av organisation, finansiering, affärs- och projektutveckling har skett. Stenvalvet har kommit att bli en av de ledande aktörerna inom ägande och utveckling av samhällsfastigheter i Sverige.

– Fastighets AB Stenvalvet är ett mycket välskött och finansiellt stabilt bolag med goda förutsättningar att möta fortsatt tillväxt i svensk marknad för samhällsfastigheter. Magnus har målmedvetet skapat ett starkt varumärke kring bolaget och byggt en kompetent organisation som löpande levererat en mycket god avkastning till ägarna, säger styrelseordförande Dag Klackenberg.

– Det här är ett beslut som mognat fram under en tid, säger Magnus Edlund. Stenvalvet har blivit en del av mitt liv under de här åren och jag har trivts oerhört bra under hela resan, så beslutet var inte lätt. Vi har nu en ny och mycket kompetent styrelse, nyckelfunktioner på plats, ett starkt varumärke i marknaden, starka finanser och en väl fungerande organisation som har förmågan att driva verksamheten vidare. I det här skedet känns det därför bra att lämna över stafettpinnen till en ny kraft som från en stabil plattform tar nästa steg i Stenvalvets utveckling.

-Det finns inget aktuellt uppdrag som väntar på mig just nu utan jag kommer att i lugn och ro överväga olika alternativ för framtiden, fortsätter Magnus.

Rekryteringen av en ny vd har inletts. Magnus Edlund fortsätter att arbeta i sin vd-roll till dess ny vd har utsetts, men som längst till mars 2020.

Fastighets AB Stenvalvet hyr ut till Compass Group AB, som startar restaurang, café och konferensanläggning i K43 i Eskilstuna

Stenvalvet har tecknat ett hyresavtal om ca 2 000 kvm med Compass Group AB gällande lokaler för restaurang, café och konferensanläggning i Eskilstunas modernaste kontorskvarter, K43. 

K43 blir en naturlig mötesplats i centrala Eskilstuna. Entréplanets loungemiljö med restaurang och café kommer att kunna erbjuda en livfull och trevlig miljö för spontana möten, lunch eller fika och vara en levande mötesplats till de moderna kontor som byggs på de fem våningarna ovanför. I anslutning till restaurangen och cafédelen kommer det även att byggas en konferensanläggning som Compass Group kommer att driva, med mötesrum i olika storlekar för hyresgäster i fastigheten och för externa besökare. Planen är att Eskilstunas nya centrala mötesplats skall vara färdigbyggd och kunna öppna för allmänheten sommaren 2020.  

”Vi är mycket glada över att Stenvalvet valt oss som aktör för att utveckla mat- och mötesplatsen på K43. Vi vill att det skall bli en inspirerande och innovativ miljö där matupplevelsen och excellent service står i centrum. Med vårt fokus på hållbarhet och nytänkande i kombination med vår långa erfarenhet av restaurang och service, är ambitionen att bli det självklara valet för såväl mat som konferens och möten i Eskilstuna,” säger Henrik Strinning, VD Compass Group AB

”Det känns otroligt roligt att få meddela att Compass Group har tecknat avtal med oss i K43. Vi har under en tid fört samtal med en rad tänkbara aktörer för att hitta den bästa samarbetsparten att förverkliga vår vision om ett levande markplan i K43 tillsammans med. Valet föll på Compass Group, vars vision för restaurangen, caféet och konferensanläggningen i entréplanet stämmer mycket väl överens med vår. Behovet av en bra lunchrestaurang, ett café och konferensmöjligheter av det här slaget i centrala Eskilstuna är stort och vi ser verkligen fram emot att hälsa Compass Group välkomna in i lokalerna i augusti nästa år,” säger Mattias Tegefjord, förvaltningschef på Stenvalvet. 

K43 – Eskilstunas modernaste kontorskvarter

Fastighets AB Stenvalvet hyr ut till en stor aktör inom revision, skatte- och affärsrådgivning i K43 i Eskilstuna

Stenvalvet har tecknat ett femårigt hyresavtal med en stor aktör inom revision, skatte- och affärsrådgivning i fastigheten Vägbrytaren 1 – Eskilstunas modernaste kontorskvarter. 

Kontorslokalen kommer att anpassas till hyresgästen och i linje med Stenvalvets ambition för fastigheten K43. Fastigheten genomgår en totalrenovering för att tillskapa moderna, öppna och ljusa kontorslokaler och en central mötesplats i Eskilstuna. Entréplanet genomgår en stor ombyggnation som bland annat innebär att en av ljusgårdarna glasats in, ytorna öppnats upp och en bra lunchrestaurang öppen för allmänheten tillskapas. Det kommer även att byggas en konferensanläggning med mötesrum i olika storlekar att hyra både för hyresgäster i huset och för externa besökare. I anslutning till entrén kommer ett café att etableras och på Bruksgatan iordningställs en stor terrass i söderläge. 

”Ombyggnationen av K43 till Eskilstunas modernaste kontorskvarter pågår för fullt. Hyresgästen som företag passar mycket väl in i vår ambition att hyra ut till långsiktiga hyresgäster som vill ingå i konceptet K43 och vi gläds åt att vi kunnat locka dem till vår fastighet. Vi ser fram emot att hälsa vår nya hyresgäst välkommen i maj 2020,” säger Mattias Tegefjord, förvaltningschef på Stenvalvet. 

K43 – Eskilstunas modernaste kontorskvarter

För frågor eller ytterligare information kontakta: 
Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08 – 508 942 50, asa@stenvalvet.se 

Stenvalvet tecknar nytt hyresavtal med Aspia AB i K43 i Eskilstuna


Stenvalvet har tecknat ett 5-årigt hyresavtal om ca 500 kvm med Aspia i fastigheten Vägbrytaren 1 – Eskilstunas modernaste kontorsfastighet. 

Aspias nya kontorslokal kommer att anpassas efter hyresgästens önskemål samt helt i linje med Stenvalvets ambition för K43. Fastigheten genomgår en totalrenovering för att tillskapa moderna, öppna och ljusa kontorslokaler. Entréerna har anpassats efter dagens behov, stora delar av entréplanet öppnas upp, en innergård glasas in och en restaurang öppen för allmänheten skapas. I markplan byggs även en modern konferensanläggning med mötesrum i olika storlekar att hyra både för hyresgäster i huset och för externa besökare. I anslutning till huvudentrén kommer även ett café att etableras och på Bruksgatan iordningsställs en stor terrass i bästa söderläge. 

”Ombyggnationen av K43 till Eskilstunas modernaste kontorskvarter pågår för fullt. Aspia som företag passar mycket väl in i vår ambition att hyra ut till långsiktiga hyresgäster som vill ingå i konceptet K43 och vi gläds åt att vi kunnat locka dem till vår fastighet. Vi ser fram emot att hälsa Aspia välkomna i juli 2020,” säger Mattias Tegefjord, förvaltningschef på Stenvalvet. 

”Vi ser fram emot att få flytta in vår nya kontorslösning hos Stenvalvet. Vi har valt K43 på grund av det centrala läget och att vi kan få till moderna yteffektiva lokaler. En viktig faktor var även det breda serviceutbud som kommer att finnas i fastighetens markplan och som bidrar till en god arbetsmiljö, säger Anna Zetterström, Kontorsområdeschef på Aspia” 

Stenvalvet tecknar nytt sexårigt hyresavtal i Falun med Polismyndigheten


Stenvalvet har tecknat ett 6-årigt hyresavtal om cirka 6 000 kvm med Polismyndigheten i fastigheten Främby 1:34 i Falun. 

Polismyndigheten i Dalarna är sedan tidigare hyresgäster till Stenvalvet i Falun. Fastigheten kommer till viss del att genomgå en ombyggnation och det är Polismyndigheten själva som genomför den. 

”Polismyndigheten är vår största hyresgäst i vår befintliga fastighetsportfölj och att få teckna ett nytt hyresavtal med dem i en av våra fastigheter i Falun är jätteroligt. Fastigheten kommer att förvaltas från vårt kontor i Falun och uthyrningen ligger helt i linje med strategin att teckna hyresavtal med skattefinansierade verksamheter som bedriver samhällsservice,” säger Mattias Tegefjord, förvaltningschef på Stenvalvet.   

Inflyttning har skett under sommaren. 

Fastighets AB Stenvalvet förvärvar fastigheter för en halv miljard kronor

Stenvalvet har tecknat avtal om att förvärva samhällsfastigheter för en halv miljard kronor i Jönköping, Storstockholm och Växjö.  

I förvärven ingår drygt 15 000kvm skola, boende för äldre och myndighetskontor i Stenvalvets prioriterade regioner.  

”Förvärven ligger helt i linje med Stenvalvets strategi om att växa i regioner vi redan är etablerade i och fastigheterna passar väl in i det befintliga fastighetsbeståndet,” säger Sara Östmark, vvd och affärsutvecklingschef. 

Stenvalvet erhåller investment grade rating (BBB+) från Nordic Credit Rating

Ratinginstitutet Nordic Credit Rating (NCR) publicerade idag sin rating av Fastighets AB Stenvalvet. NCR tilldelade Stenvalvet en BBB+ (N-1+) rating med stable outlook. I sin analys understryker NCR Stenvalvets långsiktighet och fastighetsportföljens differentiering och låga riskprofil.  

”Under en lång tid har vi arbetat på ett strukturerat sätt för att förbättra våra förutsättningar för att låta bolaget växa ytterligare”, uppger Magnus Edlund, Stenvalvets vd. ”En investment grade rating är då ett viktigt instrument i vår fortsatta expansion. Jag är mycket nöjd med att ratingsinstitutet tillstyrker vår långsiktighet som fastighetsägare. Det är något som är mycket viktigt för oss.” 

Mario Pagliaro, Stenvalvets CFO, uppger att ratingen är en väsentlig pusselbit i Stenvalvets plan att utvidga sina finansieringskällor. ”För ett år sedan lanserade vi ett certifikatprogram som ett komplement till vår befintliga finansiering. Framöver kommer vi att åstadkomma en bra balans mellan olika finansieringsmöjligheter så att vi kan sprida riskerna kopplade till vår finansieringsverksamhet på ett optimalt sätt.” 

Fastighets AB Stenvalvet med dess dotterbolag äger och förvaltar samhällsfastigheter på flera orter i Sverige och är en naturlig samarbetspartner i till stat, kommun och regioner.  

Läs Nordic Credit Ratings fullständiga rapport här https://nordiccreditrating.com

För frågor eller ytterligare information kontakta: 
Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08 – 508 942 50, asa@stenvalvet.se 

Stenvalvet tecknar nytt tioårigt hyresavtal med Region Gotland

Stenvalvet har tecknat ett 10-årigt hyresavtal om drygt 900 kvm med Region Gotland i fastigheten Infanteristen 3 som ligger i regementsområdet Visborg i Visby. Ny hyresgäst är Region Gotlands Teknikförvaltning. 

Region Gotland och Stenvalvet har i ett samarbete med arkitektfirman Visbyark tagit fram en funktionell lösning för hyresgästen. Det fanns ett önskemål från hyresgästens sida om att verksamheten skulle vara i ett plan vilket kunde erbjudas. Lokalen som tidigare har varit en del av regementets logement består idag av råytor vilket möjliggjort för hyresgästen att vara med och påverka utformningen av lokalen.  

”Region Gotland är en av Stenvalvets befintliga hyresgäster som var i behov av större lokaler. Vi kunde erbjuda en bra lösning för dem och kunde tillgodose alla deras önskemål och behov, vi är glada över att få fortsatt förtroende att vara deras hyresvärd,” säger Peter Högberg, regionchef i Region Syd. 

Teknikavdelningen på Region Gotland kommer att flytta in i sina nya lokaler i november. 

Infanteristen 3, Visby

För frågor eller ytterligare information kontakta:
Åsa Scharfe, Kommunikationschef Stenvalvet: 08 – 508 942 50, asa@stenvalvet.se

Fastighets AB Stenvalvet växer och tillsätter nya roller

Fastighets AB Stenvalvet (publ) har under flera år ökat sitt fastighetsbestånd till att idag omfatta ett portföljvärde om ca 12 miljarder. Enbart under 2018 gjordes transaktioner för ca 3 miljarder. För att även framöver vara en långsiktig, omsorgsfull och lyhörd organisation förstärker vi organisationen med medarbetare till fyra nya roller och rekryteringarna är ett led i företagets fortsatta fokus på utveckling och förvärv av samhällsfastigheter. 

Stenvalvet utvecklar kontinuerligt det befintliga fastighetsbeståndet. För att kunna lägga ännu större kraft inom projekt har Anders Lööv och Stefan Fontaeus rekryterats som projektansvariga. Stefan och Anders har båda mångårig erfarenhet av att leda och genomföra stora byggprojekt. Stefan kommer att ingå i förvaltningsenheten och Anders kommer att ingå i projektutvecklingsenheten. Förvaltningsenheten har även utökats med Jan Persson, som har anställts som fastighetsförvaltare till det nyöppnade kontoret i Örebro. Även affärsutvecklingsenheten förstärks genom rekryteringen av Charlotte Högberg som affärsutvecklare.  

”Vår enhet arbetar primärt med nyproduktion och större ombyggnadsprojekt och för att kunna vara ännu effektivare så har vi rekryterat Anders. Han kommer med sin mångåriga erfarenhet inom bland annat skolfastigheter att bli ett bra tillskott till vår enhet,” säger Eva Kriegelstein projektutvecklingschef på Stenvalvet. 

”Förvaltningsenheten har många pågående projekt i den befintliga fastighetsportföljen. Vi nytecknar och omförhandlar löpande stora hyresavtal och i samband med detta behöver ofta lokaler verksamhetsanpassas. Stefan kommer att driva sådana större ombyggnadsprojekt i nära samarbete med förvaltarna. Det känns roligt att vi lyckats knyta till oss Stefan med sin långa projekterfarenhet,” säger Mattias Tegefjord förvaltningschef på Stenvalvet. Stefan kommer närmast från en roll som projekteringsledare på Skanska och får i sin roll på Stenvalvet även en plats i ledningsgruppen för förvaltningsenheten. 

Jan Persson har rekryterats som förvaltare till Örebrokontoret som etablerades i februari. Han kommer att förvalta fastigheterna i Mellringestaden och i Vintrosa. 

”Jan Persson har stor kunskap inom fastighetsdrift och installationsteknik och har goda förutsättningar för att axla rollen som förvaltare och starta upp vår verksamhet i Örebro. Vi ser fram emot att han kommer på plats i augusti.” fortsätter Mattias. 

Charlotte Högberg, som närmast kommer från en tjänst som affärsutvecklare av boenden för äldre på Besqab, är rekryterad som affärsutvecklingsenhetens nya affärsutvecklare.  

”För att kunna möta Stenvalvets fortsatta tillväxt har vi förstärkt affärsutvecklingsenheten med Charlotte. Hennes breda och mångåriga erfarenhet inom fastighetssektorn med fokus på fastighetstransaktioner är ett bra tillskott till bolaget.  Vi ser fram emot att få Charlotte på plats i Stockholm,” säger Sara Östmark, vVD och affärsutvecklingschef på Stenvalvet.  

Ny ordförande och fyra nya ledamöter till Fastighets AB Stenvalvets styrelse

Vid årsstämman i Fastighets AB Stenvalvet valdes ny styrelseordförande samt fyra nya styrelseledamöter. Inför bolagets fortsatta expansion och utveckling valdes Ingalill Berglund, Marie Giertz, Ann Grevelius och Hans Rydstad in som nya styrelseledamöter.

Dag Klackenberg valdes till ny styrelseordförande. Han har varit styrelseledamot i Stenvalvets styrelse sedan 8 januari 2019 och han efterträder Christina Rogestam som varit ledamot i styrelsen sedan bildandet i april 2010 och ordförande sedan 8 januari 2019.

Dag Klackenberg är född 1948 och är civilekonom och jurist. Han har bland annat varit vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel, styrelseordförande för Atrium Ljungberg och Vattenfall, diplomat och riksdagsledamot för Moderaterna.

Ingalill Berglund är född 1964 och har över 25 års erfarenhet från fastighetsbranschen. Ingalill har tidigare varit vd på Atrium Ljungberg och innehaft ledande befattningar på Skolfastigheter i Stockholm. Idag har Ingalill bland annat styrelseuppdrag i Axfast AB, Veidekke ASA, Kungsleden AB samt Stiftelsen Danviks Hospital.

Marie Giertz är född 1968, innehar tjänsten som vvd och Kapitalförvaltningschef på Kåpan Pensioner och har en bakgrund från Svensk Exportkredit, Länsförsäkringar och Handelsbanken.

Ann Grevelius är född 1966 och är ledamot av Stiftelsen för Strategisk Forsknings kapitalförvaltningskommitté. Hon har en gedigen bakgrund inom bank och finans och är ledamot i ett flertal styrelser och i Nasdaqs Bolagskommitté.

Hans Rydstad, född 1952 är Ph.d. med uppdrag åt Carnegie Bank. Han har bred finansiell erfarenhet och är styrelseledamot i Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Utöver dessa ledamöter kvarstår Thomas Holm, född 1980 i styrelsen. Thomas innehar idag tjänsten som vvd på Svenska Handelsfastigheter.

 ”Den nya styrelsen har en tydlig ambition att fortsatt låta Stenvalvet växa genom förvärv och förädling av den befintliga fastighetsportföljen. Nu har vi en väl sammansatt styrelse för det uppdraget, med ledamöter som har mångårig fastighets- och finanserfarenhet,” säger Dag Klackenberg, styrelseordförande i Stenvalvet.