Publicerat onsdag 18 sep 2019, 10:43

Fastighets AB Stenvalvet hyr ut till Compass Group AB, som startar restaurang, café och konferensanläggning i K43 i Eskilstuna

Stenvalvet har tecknat ett hyresavtal om ca 2 000 kvm med Compass Group AB gällande lokaler för restaurang, café och konferensanläggning i Eskilstunas modernaste kontorskvarter, K43.

K43 blir en naturlig mötesplats i centrala Eskilstuna. Entréplanets loungemiljö med restaurang och café kommer att kunna erbjuda en livfull och trevlig miljö för spontana möten, lunch eller fika och vara en levande mötesplats till de moderna kontor som byggs på de fem våningarna ovanför. I anslutning till restaurangen och cafédelen kommer det även att byggas en konferensanläggning som Compass Group kommer att driva, med mötesrum i olika storlekar för hyresgäster i fastigheten och för externa besökare. Planen är att Eskilstunas nya centrala mötesplats skall vara färdigbyggd och kunna öppna för allmänheten sommaren 2020.

”Vi är mycket glada över att Stenvalvet valt oss som aktör för att utveckla mat- och mötesplatsen på K43. Vi vill att det skall bli en inspirerande och innovativ miljö där matupplevelsen och excellent service står i centrum. Med vårt fokus på hållbarhet och nytänkande i kombination med vår långa erfarenhet av restaurang och service, är ambitionen att bli det självklara valet för såväl mat som konferens och möten i Eskilstuna,” säger Henrik Strinning, VD Compass Group AB.

”Det känns otroligt roligt att få meddela att Compass Group har tecknat avtal med oss i K43. Vi har under en tid fört samtal med en rad tänkbara aktörer för att hitta den bästa samarbetsparten att förverkliga vår vision om ett levande markplan i K43 tillsammans med. Valet föll på Compass Group, vars vision för restaurangen, caféet och konferensanläggningen i entréplanet stämmer mycket väl överens med vår. Behovet av en bra lunchrestaurang, ett café och konferensmöjligheter av det här slaget i centrala Eskilstuna är stort och vi ser verkligen fram emot att hälsa Compass Group välkomna in i lokalerna i augusti nästa år,” säger Mattias Tegefjord, förvaltningschef på Stenvalvet.

Stenvalvet är ett av de ledande bolagen i Sverige inom ägande, förvaltning och utveckling av samhällsfastigheter. Totalt äger Stenvalvet ett hundratal fastigheter med en area av ca 620 000 kvm till ett sammanlagt marknadsvärde om cirka 12 miljarder kronor. I våra fastigheter bedrivs samhällsservice inom områden som rättsväsende, äldreboende, vård- omsorgsboende, skola m.m. och det är företrädesvis staten, kommuner och regioner som är hyresgäster och utförare. Stenvalvet bildades 2010 och ägs av Kyrkans Pensionskassa, Kåpan pensioner och Stiftelsen för Strategisk Forskning. Vi är långsiktiga, lyhörda och omsorgsfulla i vårt dagliga arbete och samarbete med våra kunder, hyresgäster och omvärld.

Stenvalvet äger totalt 100 fastigheter med en area av 600 000 kvm till ett sammanlagt marknadsvärde om cirka 12 miljarder kronor. I våra fastigheter bedrivs samhällsservice inom områden som äldreboende, rättsväsende, vård, skola m.m. och det är företrädesvis staten, kommuner och landsting som är hyresgäster och utförare. Staten står för cirka 31%, kommun och region står för cirka 42% och övriga utförare av samhällsservice för 27% av hyresintäkterna.