Publicerat torsdag 23 jun 2022, 05:00

Fastighets AB Stenvalvet (publ) tilldelas hedersomnämnande av Region Gotland

Stenvalvet tilldelas ett hedersomnämnande i samband med utdelandet av Region Gotlands arkitekturpris 2022. Priset, som är till för att uppmärksamma och lyfta fram goda exempel på gotländsk arkitektur, tilldelas Stenvalvet och Innovitaskolan för ombyggnaden av en kontorsbyggnad till skola.

Region Gotlands arkitekturpris 2022 hedersomnämnande tilldelas ombyggnadsprojektet som rymmer Innovitaskolans högstadium i fastigheten Visby Skenet 1. Projektet är ett utmärkt exempel på hur man kan ta vara på en gammal byggnad och anpassa den till en helt ny verksamhet. Man har bevarat byggnadens industriella karaktär samtidigt som man har anpassat den till de behov och krav som en modern skola har idag. På så vis får man även minsta möjliga miljöpåverkan, vilket ligger i linje med Stenvalvets hållbarhetsmål.

”Vi är otroligt glada och stolta över Region Gotlands hedersomnämnande”, säger Pierre Trast, Regionchef på Stenvalvet. Det har varit ett mycket bra samarbete med alla inblandade parter. Framförallt med tanke på att vi byggstartade i mars och lokalerna stod klara till terminsstarten i augusti.”

Motivering:
Genom ombyggnad av en kontorsbyggnad till skola har byggnaden fått ett nytt liv och Innovitaskolan en ny hemvist för sina 150 högstadieelever. Med hedersomnämnandet vill prisjuryn främst lyfta fram projektets väl genomförda målsättning att så långt möjligt bevara och förstärka byggnadens befintliga kvaliteter, så som byggnadens yttre strama och industriella karaktär, och samtidigt skapa en väl fungerande skolmiljö, uppskattad av både elever och personal.

Beställare och fastighetsägare: Fastighets AB Stenvalvet
Hyresgäst: Innovitaskolan Visby

Arkitekt: VISBYARK – Petra Lindfors, Arkitekt SAR MSA ansvarig arkitekt
Entreprenör: PEAB och Bravida