Publicerat tisdag 09 apr 2019, 17:14

Ny ordförande och fyra nya ledamöter till Fastighets AB Stenvalvets styrelse

Vid årsstämman i Fastighets AB Stenvalvet valdes ny styrelseordförande samt fyra nya styrelseledamöter. Inför bolagets fortsatta expansion och utveckling valdes Ingalill Berglund, Marie Giertz, Ann Grevelius och Hans Rydstad in som nya styrelseledamöter.

Dag Klackenberg valdes till ny styrelseordförande. Han har varit styrelseledamot i Stenvalvets styrelse sedan 8 januari 2019 och han efterträder Christina Rogestam som varit ledamot i styrelsen sedan bildandet i april 2010 och ordförande sedan 8 januari 2019.

Dag Klackenberg är född 1948 och är civilekonom och jurist. Han har bland annat varit vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel, styrelseordförande för Atrium Ljungberg och Vattenfall, diplomat och riksdagsledamot för Moderaterna.

Ingalill Berglund är född 1964 och har över 25 års erfarenhet från fastighetsbranschen. Ingalill har tidigare varit vd på Atrium Ljungberg och innehaft ledande befattningar på Skolfastigheter i Stockholm. Idag har Ingalill bland annat styrelseuppdrag i Axfast AB, Veidekke ASA, Kungsleden AB samt Stiftelsen Danviks Hospital.

Marie Giertz är född 1968, innehar tjänsten som vvd och Kapitalförvaltningschef på Kåpan Pensioner och har en bakgrund från Svensk Exportkredit, Länsförsäkringar och Handelsbanken.

Ann Grevelius är född 1966 och är ledamot av Stiftelsen för Strategisk Forsknings kapitalförvaltningskommitté. Hon har en gedigen bakgrund inom bank och finans och är ledamot i ett flertal styrelser och i Nasdaqs Bolagskommitté.

Hans Rydstad, född 1952 är Ph.d. med uppdrag åt Carnegie Bank. Han har bred finansiell erfarenhet och är styrelseledamot i Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Utöver dessa ledamöter kvarstår Thomas Holm, född 1980 i styrelsen. Thomas innehar idag tjänsten som vvd på Svenska Handelsfastigheter.

”Den nya styrelsen har en tydlig ambition att fortsatt låta Stenvalvet växa genom förvärv och förädling av den befintliga fastighetsportföljen. Nu har vi en väl sammansatt styrelse för det uppdraget, med ledamöter som har mångårig fastighets- och finanserfarenhet,” säger Dag Klackenberg, styrelseordförande i Stenvalvet.

Stenvalvet är ett av de ledande bolagen i Sverige inom ägande, förvaltning och utveckling av samhällsfastigheter. Totalt äger Stenvalvet ett hundratal fastigheter med en area av ca 650 000 kvm till ett sammanlagt marknadsvärde om cirka 12 miljarder kronor. I våra fastigheter bedrivs samhällsservice inom områden som rättsväsende, äldreboende, vård- omsorgsboende, skola m.m. och det är företrädesvis staten, kommuner och landsting som är hyresgäster och utförare. Stenvalvet bildades 2010 och ägs av Kyrkans Pensionskassa, Kåpan pensioner och Stiftelsen för Strategisk Forskning. Långsiktighet, lyhördhet och omsorgsfullhet präglar vårt dagliga arbete och samarbete med våra kunder, hyresgäster och omvärld.

Stenvalvet äger totalt 100 fastigheter med en area av 600 000 kvm till ett sammanlagt marknadsvärde om cirka 12 miljarder kronor. I våra fastigheter bedrivs samhällsservice inom områden som äldreboende, rättsväsende, vård, skola m.m. och det är företrädesvis staten, kommuner och landsting som är hyresgäster och utförare. Staten står för cirka 31%, kommun och region står för cirka 42% och övriga utförare av samhällsservice för 27% av hyresintäkterna.