Christina Rogestam har fått den smickrande titeln Stenvalvets urmoder. Hon var med i styrelsen för Kyrkans Pensionskassa från det att den startade 1999 och skulle där ta ansvar för kyrkans anställda och deras pensioner. Vid sidan av ränteförvaltning började de diskutera andra placeringsmöjligheter och kom in på fastighetsmarknaden. Tillsammans med Alecta, Arkitekternas Pensionskassa och Kyrkans Pensionskassa bildades Lönnbacken.
Formellt bildades bolaget Lönnbacken 1 april 2010. Var kom namnet Lönnbacken ifrån?
– Vår ordförande Lennart Schönning hade drivit ett bolag med äldreboenden som hette Björkbacken. Det där med träd tyckte vi lät bra – trevligt, stabilt och samtidigt ett mjukt namn. Så då blev det Lönnbacken.
– Från början var det tänkt att vi skulle hålla på i ungefär 7 år. Men det händer ju alltid saker på vägen. Nu var det ju äldreboenden och en och annan skola. Sedan började diskussionen om en möjlighet till samarbete och sammanslagning. 2014 köpte vi fonden Roxanne och i den vevan byttes namnet till Stenvalvet som de ägde. I Roxanneportföljen fanns en hel del av de gamla byggnaderna från Byggnadsstyrelsen, så som polishus och tingsrätter. Det blev en helt annan bredd, men vi var ju fortfarande inom segmentet samhällsfastigheter. De närmaste åren handlade det rätt mycket om renoveringar. Polishuset i Falun, fastigheterna i Eskilstuna för Energimyndigheten och andra, där var det jättemycket renoveringar.
Kan du säga någonting om vad som är själen i Stenvalvet?
– Vi tänkte att förutom att man skulle förvärva, förvalta och utveckla fastigheter, skulle vi vara en mjuk ägarkonstellation med långsiktighet, lyhördhet och omsorgsfullhet som skulle prägla oss. Det tror jag var väldigt bra, framför allt när det gällde äldreomsorg och skola. Det var väldigt viktigt att vi var långsiktiga ägare och Kyrkans Pensionskassa är det ju definitivt. Så det tror jag har varit en väldig plusfaktor för Stenvalvet.
Vad drar du för lärdomar efter de här åren?
– Man måste hålla koll på finanserna, det är det absolut viktigaste. Att veta vad man gör, man får inte tro att det ska ordna sig, utan man måste försöka agera tidigt, se hur det blåser, justera sina lån, obligationer och annat. Framför allt när det är ett så stort bolag som Stenvalvet. Sedan måste man självklart vara bra i förhållande till hyresgästerna, ha en lyhördhet för vad de vill. Och bra medarbetare, det är ju de som gör jobbet. Det är tre bra saker; ha koll på finanserna, ha bra relationer med hyresgästerna och ha bra medarbetare.
Är det någonting som särskiljer Stenvalvet från andra aktörer på marknaden?
– Det är ju den här långsiktigheten, att ni verkligen är garanterade det.
Vad kunderna säger om Stenvalvet
Stenvalvet tar alltid problem på allvar och kommer snabbt med lösningar
Björn Övermark, fastighetschef
Kontakterna och samarbetet med Stenvalvet har hela tiden varit väldigt proffsigt skött från deras sida
Mahmoud Almohtasib, ägare
Stenvalvet är lyhörda och lätta att samarbeta med. När behov finns, t ex att måla om, tar de tag i saker direkt. Vi har en personlig kontakt som är lätt att få tag på. Är det något hon inte vet tar hon reda på det och återkopplar alltid jättesnabbt.
Maria Probst, verksamhetschef
Vi har blivit fler medarbetare och behövde därför bygga en ny, större personalmatsal. Även här var Stenvalvet en bra samarbetspartner.
Thomas Rademyr, ekonomichef